Activitats per al Pla lector de centre
Amb
l’aprovació de l’Orde 44/2011,
de 7 de juny, de la Conselleria d’Educació per la qual es regulen els plans per
al foment de la lectura en els centres docents de la Comunitat Valenciana, els
centres volen posar-se les piles en temes de foment lector a l’aula i al
centre. Es considera la lectura un objectiu prioritari, com a eix comú del currículum
de les diferents etapes i, per això, es va decidir articular les mesures
necessàries perquè l’alumnat desenvolupe i potencie la capacitat lectora,
ampliant també el concepte a nous mitjans: les tecnologies de la informació i
la comunicació.
Després d’aquesta Orde, es
presentaren unes directrius
per a l’elaboració d’un Pla de Foment de la Lectura en centres de la Comunitat.
Per tot això, Bromera Edicions i la
professora i investigadora de literatura infantil i juvenil, Gemma Lluch,
preparen un llibre sobre el Pla de Lectura de centre. En aquest llibre es
defineix el que és un Pla de lectura de centre, s’explica la importància
d’avaluar els resultats, les claus de la lectura i de l’escriptura virtual al
centre i els criteris per seleccionar lectures. Es donen algunes idees per
realitzar activitats entorn a la lectura (en tots els seus formats), s’anima a
compartir aquestes lectures a la xarxa (els adolescents, cada vegada des de més
joves, utilitzen les xarxes per comunicar-se, què millor que aprofitar aquesta
eina per apropar la lectura als alumnes)...
Es tracta d’ajudar al professorat a
elaborar un pla amb bones idees, útil i funcional, però, sobretot, que anime i
recolze en el foment lector.
Per
aquest motiu, m’uneix a aquesta iniciativa i vos propose algunes activitats per
posar en practica al centre.
Una de les coses de les que me n’he
adonat al llarg de la meua experiència és que els xiquets i xiquetes es agrada
sentir-se importants, protagonistes, els agrada saber que el que fan té
importància. Per aquest motiu, em centraré en aquest objectiu.
Aprendre amb el periòdic
Es tracta
d'un programa que utilitza la premsa escrita com un recurs didàctic més a
l'aula. Va dirigit a totes les etapes i nivells educatius i es pot desenvolupar
en totes les àrees/matèries. Si s’aconsegueix que les diaris de la zona
col·laboren seria perfecte i molt més enriquidor per a l’activitat.
Amb els diaris locals i nacionals
que es reben al centre, xerrades de periodistes o directors d’aquestos mitjans,
es podrà conèixer millor aquest món del periodisme. S’ensenyarà també la versió
web dels diferents diaris que es veuen (i més si no es reben tots els diaris
desitjables).
Els alumnes recolliran les notícies
més interessants i a partir d’ací aniran creant el seu propi diari: amb
aquestes notícies locals, comarcals o nacionals (les que creguen més populars),
amb les seues notícies sobre el centre, amb les seues crítiques literàries o
comentaris sobre pel·lícules, creacions literàries dels alumnes i altres tipus
d’activitats. La revista pot ser en paper, però crec que és molt més curiós
actualment fer-ho en línia, a la web, mitjançant un bloc o web (potser un
apartat de la web del centre).
Que es pretén: generalitzar l'ús del
periòdic com un recurs didàctic que proporciona un context d'actualitat a la
tasca educativa; promoure l'hàbit de la lectura de periòdics entre l'alumnat
(llegint periòdics també s'aprèn); millorar la capacitat de comprensió dels
missatges del llenguatge periodístic i desenvolupar en l'alumnat la capacitat
crítica respecte als missatges dels mitjans de comunicació. L’alumnat es sent
protagonista d’aquesta activitat. A més, el bloc pot relacionar-se amb altres
activitats que es realitzen dins del pla lector del centre.
L’alumnat ha de trobar-se
protagonista viu del que fa, de les seues lectures i de les seues creacions.
S’ha de considerar lliure i saber que les seues produccions són respetades. No
cal escatimar esforços en realitzar exposicions, mostres i tantes activitats
com calguen per mostrar a la resta de la comunitat educativa el seu treball, el
treball de l’alumnat.
Intercanvi de savieses
Una altra
activitat que m’agrada molt i que caldria posar en practica amb una associació
de jubilats o d’ames de casa de la localitat és la que jo anomene intercanvi de savieses: consisteix en
establir una unió, una col·laboració, entre persones majors o mares (o pares) i
els més menuts. Es tracta de fer un intercanvi de coneixements: tradició oral
per noves tecnologies, uns expliquen llegendes o històries i els altres els
ajuden amb el funcionament de l’ordinador, per exemple.
Il·lustració Ester García |
Per altra
banda, i com a bibliotecària que sóc, no es pot oblidar difondre la biblioteca
escolar i la d’aula, així com establir un contacte en la biblioteca municipal
per fer activitats i també préstecs. Si a la biblioteca del centre fem
col·laboradors (realitzen els préstecs, recomanen llibre a altres alumnes i
inclús, realitzen suggeriments d’adquisicions).
Són
moltes les activitats que es poden fer, sabem que els professors ja teniu molta
feina, però no deixeu que els alumnes no s’aprofiten de la lectura, de què
gaudeixen d’ella i que no deixen de compartir-la amb els altres companys i
també amb el professorat. Aquestes relacions són fonamentals per triomfar i
aconseguir fets.
Per acabar,
què millor que prohibir un llibre o dir que és molt difícil o que no és per als
alumnes o que passaran molta, molta por, per a aconseguir que tota la classe
comence a llegir, aquella mateixa nit, el llibre “prohibit”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario